Teknologien “virtual reality” er vel mest kjent som VR for mange, som åpenbart er forkortelsen. De fleste av oss kjenner til VR-briller som kom til Norge for noen år siden, om du enten har testet de ut selv eller kanskje bare hørt om de. På norsk kaller vi det “kunstig virkelighet” eller “virtuell virkelighet” (no.wikipedia.org). Det er altså en illusjon som gir oss brukere en følelse og en opplevelse av å være på et annet sted enn der du allerede er, eller et oppdiktet sted (snl.no). Teknologien “augmented reality” (AR) henger litt sammen med VR, men likevel ganske ulike fra hverandre. Augmented reality er på norsk “utvidet virkelighet”, som vil si at man kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, man får et ekstra lag med informasjon. Denne ekstra informasjonen vil ikke kunne erstatte virkeligheten, men utvide den på en eller flere måter (no.wikipedia.org). VR og AR blir ofte samlet i samme kategori;

“AR og VR må sees på som separate enheter. VR tilbyr en mye mer individualisert opplevelse som gagner et begrenset antall mennesker om gangen. Samtidig er AR en mer sosial opplevelse som kan nå grupper av mennesker samtidig”

Liat Sade-Strenberg, administrerende direktør i CA-baserte Fuse.it.

Hva kan virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) brukes til?

I en artikkel på CMSwire.com skrives det om hvordan bedrifter som benytter seg av moderne teknologi, kan benytte seg av virtuell virkelighet og utvidet virkelighet til deres fordel. I dag blir tradisjonell markedsføring og reklame mindre og mindre brukt, da personalisering og virtuell- og utvidet virkelighet tar overhånd. Fler og fler bedrifter benytter seg av moderne teknologi og for de bedriftene som ønsker innovasjon, er VR og AR et helt nytt territorium med enorme og fremdeles ukjente muligheter. Med VR er det mulig for bedrifter å bygge en ny verden for sine kunder. Det som oftest kanskje dukker opp når vi tenker på eksempelvis “VR-briller” er at det blir brukt innenfor spillteknologi, men det kan brukes til mye mer enn bare det. Et eksempel på bruk av VR kan være innenfor eiendomsmegler bransjen. Spesielt i denne tiden med pandemien, kunne en eiendomsmegler tatt i bruk VR for visning av leilighet eller hus, ved at kundene tar i bruk VR-briller. Det er også flere bruksområder hvor VR har blitt tatt i bruk, blant annet i opplæring, som for eksempel fly- og båtsimulatorer eller kirurgi. Psykiatrisk behandling tar de også i bruk VR ved blant annet fobier hvor mennesker skal trenes opp til mestre frykten.

Utvidet Virkelighet, Sykkel, Barn, Syklist, Gjerde

AR er som nevnt en teknologi som kan forbedre det som allerede eksisterer i den virkelige verden, og at det legges til et ekstra lag med opplevelser og interaktivitet. Fra Tv er det ikke uvanlig at show og tv-programmer spilles inn foran en green screen. Ved bruk av green screen vil det gi muligheten til å plassere TV-aktørene inn i hvilket som helst miljø. Dette ble allerede kjent for første gang i 1996, hvor kun programlederne under Eurovision Song Contest var elementer fra den virkelige verden, resten av studioet var virtuelt (no.wikipedia.org). IKEA har også tatt i bruk AR ved å lage en app, hvor du bruker kamera på mobilen og kan plassere møbler fra IKEA inn i din egen stue, slik at det blir lettere for deg å visualisere hvordan det vil se ut. Det vil gjøre det mye enklere for oss enkeltkunder, og for IKEA hvor de kanskje kan redusere inntaket av returnerte varer. Se en video av det her.

Bilde er hentet herfra

AR verktøy som Microsoft HoloLens og andre typer “Smart-glasses” er helt gjennomsiktige, slik at du kan se alt som er foran deg som om du har på deg helt vanlige solbriller. Teknologien er laget slik at du kan bevege deg fritt omkring mens du projiserer bilder over det du ser på. AR kan gi deg informasjon fra for eksempel hva klokken er på Snapchat, til kompliserte hologrammer som flyter rundt i rommet. Dette er da det IKEA har gjort, som jeg nevnte tidligere.

Hva kan denne teknologien føre til i Norge?

Eon Reality er verdensledende innen virtuell- og utvidet virkelighet (VR og AR). Bedriften startet opp i California i USA i 1999 og har i dag 20 kontorer rundt om i verden. De har etablert seg i Norge med hovedkontor på Hamar. Det de arbeider med er å overføre VR- og AR teknologi til industri, utdanning, sikkerhet, helsevesenet etc. Tidvis er en bedrift i Norge som produserer digitale modeller, gjenskapninger i 3D, verktøy for å formidle sanseopplevelsene, illustrasjoner, animasjoner, utsillinger osv. Med disse verktøyene formidler de blant annet norsk historie på en morsom og spennende måte. De har noe de kaller “VR-cave” hvor du kan oppleve Oslo Havn i år 1798, som da er en digital gjenskapning. Der inne får du tildelt en trådløs game controller hvor du kan går rundt og utforske deg gjennom Oslo havn. Se video her.

Utfordringer og konsekvenser av VR og AR

Det er ikke slik at VR og AR helt uten hindringer, kommer til å være fremtiden. Et problem er blant annet tilgangen til VR. Liat Sade-Strenberg sier følgende:

“For å lykkes med å skape denne opplevelsen, må forbrukerne ha riktig maskinvare tilgjengelig. Men i motsetning til VR kan AR implementeres på hvilken som helst enhet, noe som skaper mer tilgjengelige tilgangsveier for forbrukerne. Begge implikasjonene kan ikke overses for teknologibedrifter som ønsker å bruke teknologi med blandet virkelighet”

LIAT SADE-STRENBERG

Som jeg nevnte tidligere har IKEA laget en app hvor de har tatt i bruk AR teknologi, for å kunne plassere møbler fra IKEA inn i din egen stue. IKEA er har en stor markedsandel når det kommer til hjeminnredning, kanskje den største. Nå som IKEA har tatt i bruk AR, hvordan vil dette påvirke andre hjeminnredningskjeder som for eksempel Bohus eller Skeidar? Det vil helt klart ha en negativ påvirkning, da IKEA er størst og billigst, i tillegg at man kan visualisere møblene deres ved bruk av AR-appen. Dette er veldig attraktivt og det trekker til seg kunder.

Jeg tror virtuell- og utvidet virkelighet vil bi en stor del av fremtiden, men det er som sagt ikke uten hindringer. Hvordan tror du VR og AR vil påvirke samfunnet? Hvordan vil det påvirke arbeidsplassen din? Det vil tiden vise.

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Kunstig_virkelighet

https://no.wikipedia.org/wiki/Utvidet_virkelighet

https://snl.no/virtuell_virkelighet

https://www.cmswire.com/digital-marketing/how-tech-brands-are-using-ar-and-vr-to-their-advantage/

https://uk.pcmag.com/virtual-reality/86123/augmented-reality-ar-vs-virtual-reality-vr-whats-the-difference

https://www.nrk.no/innlandet/ledende-vr-selskap-til-norge-1.13271933

Comments (2)

  1. Kim

    Reply

    Hei Maja!

    Flott innlegg 🙂 Som alltid har du tekststruktur på plass. Du forklarer godt og har med relevante eksempler. Fint at du har med en god mengde med kilder og har forankret alle eksemplene i disse. Topp at overskriften her også er spennende – fortsett sånn! Jeg liker også at du avslutningsvis stiller et spørsmål til leseren. Det er en tankevekker og lar leseren fordøye innholdet i teksten i etterkant 🙂

    Jeg ser at du har linket til en video i teksten. Det er helt topp! Visste du at det går an å embedde en video direkte i teksten så man kan spille av videoen direkte i teksten? Jeg anbefaler at du tar en titt på dette – det finnes nemlig en egen Youtube-knapp inne på redigeringsmodus på WordPress hvor dette er mulig.

    Videre anbefaler jeg konsekvent bruk av hyperlinking. I mange plasser hyperlinker du, mens i noen plasser refererer du til kilder med parentes. Hyperlink gjerne til alt slik at det ser mer ryddig ut 🙂

    Jeg henviser til min forrige kommentar om strukturering av kildeliste.

    Godt skrevet! Jeg ser fram til å lese mer fra deg 😀

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *