En digital plattform er ikke en teknologi, men en forretningsmodell som er godt egnet som et økosystem. Digitale plattformer skaper verdi ved å legge til rette for transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, for eksempel forbrukere og leverandører. Derfor er digitale plattformer en forretningsmodell (estudie.no).

Hva er egentlig Tise?

Tise er et nordisk techselskap, en gratis-app for kjøp- og salg av bruktklær og interiørartikler, og retter seg hovedsaklig mot kvinner mellom 18 – 35 år. Appen ble lansert februar 2016 av gründerne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss, og de har vokst seg enormt store (baerekraft.ungdomsbedrift.no). De har et stort fokus på bærekraftighet, og har idag over 1 000 000 registrerte brukere, 4 000 000 annonser og 100 000 aktive brukere hver eneste dag (tise.com). Jeg personlig har selv en bruker på Tise og synes det er en veldig fin måte å selge pent, brukte klær på. Enkelt og billig, og ikke minst bærekraftig.

Sirkulær forretningsmodell + Tise = ?? – Blogg om Varehandel: Bærekraftig  og Digital

Hvordan fungerer Tise?

Tise er en app som er veldig brukervennlig. Appen kan minne om Instagram. Du kan følge andre kontoer, annonser og hashtagger. Når du skal selge noe kan du poste et innlegg med bilder av produktet du skal selge, du kan velge design på annonsen, skrive det du måtte ønske, legge til lokasjon og bruke hashtagger for å treffe potensielle kjøpere. Dermed kan folk like og kommentere innleggene dine, velge å chatte og gi bud.

Aktører

Hvordan er det egentlig Tise tjener penger, når det er helt gratis å bruke appen?

Når du kjøper og selger, og opparbeider deg “streaks”, vil du etterhvert tjene opp “Tise Cash” som kan brukes i “Cash Store” til å kjøpe gode tilbud. I denne “butikken” får Tise betalt for at aktører

Bildet er hentet herfra

legger ut reklamer og tilbud. Et tilbud som ligger inne nå er blant annet; “2 måneder GRATIS Viaplay”, og “GRATIS Storytel i 30 dager”. Selvom Tise er helt gratis, tilbyr de også medlemskap med mange fordeler. Som medlem vil du få annonsene dine på toppen av søkeresultater og få inkludert betalt plassering i feeden til andre relevante brukere som ser etter noe spesifikt. Du får også tilgang til flere funksjoner innen design på annonsene dine.

Transaksjonskostnader

I vår åttende forelesning forklarte Arne Krokan at transaksjonskostnader er delt inn i seks typer, og alle kan innvirke på valgene vi tar (Krokan 2019, 71).

Søkekostnader – handler om å finne de mest aktuelle alternativene (Krokan 2019, 71). I Tise har du mulighet til å klikke på forskjellige kategorier som for eksempel “mote og wearables”, “friluftsliv og sport”, “interiør og møbler”, “barn og baby” osv. Du kan som sagt også følge ønskede annonser og hashtagger som vil være med å redusere søkekostnadene.

Informasjonskostnader – handler om å skaffe aktuell informasjon om de ulike alternativene (Krokan 2019, 71). Når vi vil kjøpe er produkt, vil vi gjerne få litt informasjon om produktet som størrelse, pris, kvalitet mm. Når en selger skal opprette en annonse, så har selgeren mulighet til å skrive all relevant informasjon om produktet som selges under der det står “caption”. Denne teksten kommer under bildet, slik som på Instagram.

Forhandlingskostnader – handler om hvilke leveransevilkår vi må forholde oss til (Korkan, 2019, 72), som kan være tidspunkt, sted, pris etc. Når man skal opprette en annonse har du selv muligheten til å velge pris på varen, og du kan krysse av om du vil sende varen, om den må hentes av kjøper eller om begge parter møtes. Det finnes også en chat funksjon hvor man kan avtale nærmere med kjøper/selger.

Vurderingskostnader/beslutningskostnader – handler om å beslutte et valg. Er det aktuelt å gjennomføre kjøpet? Man må ta et valg basert på tidligere kjøp/opplevelser.

Evalueringskostnader – handler om at du har tatt en beslutning og om kjøpet står til forventningene. Tise har en funksjon hvor kjøper kan gi sin tilbakemelding til selger, en vurdering. Dersom kjøpet sto til forventningene kan kjøper gi en god tilbakemelding, men dersom kjøper ikke skulle være fornøyd med produktet, kan selger og kjøper inngå en avtale om returnering av produktet. Her kan det være smart å ha brukt Tise sin sikre betalingsløsning “Safe Payment” hvor du kan forsikre deg om at du får pengene tilbake dersom du brukte denne løsningen som betaling.

Tvangskostnader – handler om at kjøper og selger er uenige. Som jeg nevnte i punktet over har Tise en betalingsløsning som heter Safe Payment, og dersom man har gjennomført er kjøp uten å ta i bruk Safe Payment, er det ikke noe Tise kan gjøre.

Tise — Bærekraft

Abefalingsalgoritmer

anbefalingsalgoritmer kommer med forslag som er tilpasset meg og hva jeg liker. Disse algoritmene “anbefaler” meg å høre på denne sangen, se på denne serien osv., utifra det jeg har sett eller hørt på tidligere. Som jeg nevnte tidligere, kan du som medlem få inkludert betalt plassering i feeden til andre relevante brukere. Her har Tise tatt i bruk anbefalingsalgoritmer ved å plassere relevante annonser i feeden til relevante brukere.

Tise er helt klart en moderne plattformtjeneste, med et riktig og populært fokus på bærekraftighet og gjenbruk. Gjenbruk og bærekraftighet blir bare mer og mer satt i lyset og “forgudet” på sosial medier. Jenny Skavlan er en av flere kjendiser som engasjerer seg mye rundt dette, hun er blant annet Creative Director i Tise.

Hva tenker du om en plattformtjeneste som Tise?

Bildet er hentet herfra

Kilder:

https://www.estudie.no/digital-plattform

https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

https://tise.com/careers

Krokan, Arne. 2019. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Comments (4)

  1. Kim

    Reply

    Hei Maja!

    Fint innlegg 🙂 Så flott at du har tatt et dypdykk på hvordan Tise fungerer som en plattformtjeneste. Så bra at du også har forklart og gått gjennom alle stegene i transaksjonskostnadene. Tekstoppbygging og bilder har du på plass som alltid 🙂 Bra!

    I dette innlegget savner jeg en konklusjon som oppsummerer dine viktigste poeng. Det er imidlertid fint at du alltid avslutter med et spørsmål til leseren så fortsett med det 🙂

    Jeg ville også anmodet deg til å ta en ekstra titt på slurvefeil i dette innlegget. Det er nemlig et par som må rettes opp.

    Jeg henviser til min forrige kommentar om konsekvent bruk av hyperlink, samt den komplette kildelisten din.

    Noe pirk angår din overskrift. I overskriften nevner du at Tise er en plattformtjeneste som fokuserer på bærekraftighet og gjenbruk men det er ikke det som er hovedtema i dette innlegget. Bærekraft og gjenbruk er bare nevnt to ganger i teksten din, og det er på siste avsnitt. Jeg hadde anbefalt at du endrer på overskriften slik at den reflekterer det faktiske innholdet i teksten.

    Godt jobbet 🙂 Jeg gleder meg til å lese mer!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *