Hei igjen!
I dette blogginnlegget tar jeg utgangspunkt i First Round – et gratis kurs på nett som omhandler hvor og hvordan du kan finne en mentor samt hvordan du kan utvikle og utvide ditt eget profesjonelle nettverk. Kurset består av åtte interessante og spennende moduler som gir deg motivasjon til å ta kontakt med profesjonelle personer som er i en bransje eller et yrke hvor du har stor interesse.

Screenshot fra First Round

Hva er en mentor?
For å kunne utvide nettverket ditt er en mulighet å skaffe seg en mentor som kan hjelpe deg på veien, men hva er egentlig en mentor? En mentor er en eldre venn og rådgiver ifølge Store Norske Leksikon. Mentor er et gammelt begrep på en person som har mye erfaring og viten. Ifølge en artikkel på Wikipedia har vedkommende (mentoren) forpliktet seg til å bidra med å skape karrieremuligheter og karrierestøtte til sin mentee, altså den personen som er i fokus i mentorskapet.

First Round & Networking
Som nevnt går dette First Round – kurset ut på nettverksbygging. LinkedIn er en plattform som er et fokus i dette kurset og det av god grunn. Ved å benytte seg av Linkedin har du mulighet til å komme i kontakt med personer og bedrifter du finner interessante og spennende. Jeg har aldri vært spesielt aktiv på denne plattformen før jeg startet på dette studie i 2019. Forelesere har oppfordret oss studenter gang på gang at vi må komme oss ut på LinkedIn og gjøre oss synlige og attraktive for arbeidsgivere. Nå har jeg knyttet kontakt med mange på denne plattformen og har den siste tiden vært aktiv ved å ha delt blogginnlegg, likt andre innlegg og oppdatert min personlige profil.
Under er de ulike modulene presentert i rekkefølge:

  1. Din profesjonelle identitet
  2. Finne mentor via LinkedIn 
  3. Hvordan kontakte en person på LinkedIn? 
  4. Koordinering 
  5. Navigasjon
  6. Opptre profesjonelt
  7. Research 
  8. Bygge relasjoner

Screenshot fra First Round

1.Din profesjonelle identitet
Et av de største fokkene i kurset er hvem du er som student og ung profesjonell. Det er ikke slik at når bachelorgraden er levert og bestått, så er du 100% ferdig utlært. Det er mange som heller ikke føler seg helt klare for arbeidslivet og at en nærmest blir kastet ut i det. Som en student er du i gang med å bygge din profesjonelle identitet, og i kurset trekkes det frem fem kvaliteter som er viktig å ta med seg når en skal ta kontakt med profesjonelle personer i de forskjellige bransjene:

Empati – å ha evnen til å se perspektivet fra den profesjonelle du oppsøker.
Nysgjerrighet – Vis at du er nysgjerrig og interessert i vedkommendes reise, erfaringer og opplevelser.
Takknemlighet – Vis takknemlighet ovenfor vedkommende som har satt av tid til å hjelpe deg og gi deg gode råd.
Relevans – Forklar vedkommende hvorfor denne samtalen er nyttig for deg.
Respekt – Behandle vedkommende slik du selv ønsker å bli behandlet dersom du skal rådføre og hjelpe noen senere i din karriere (den gyldne regel).

2.Finne mentor via LinkedIn
LinkedIn er en enkel plattform å benytte seg av for å utvide nettverket sitt, kun et tastetrykk. Her er det mulig å filtrene søkene dine basert på dine interesser. I kurset skilles det mellom tre måter å ta kontakt:

“Perfect overlap” – noen du kan identifisere deg med, f.eks en som går eller har gått på samme høyskole som deg med samme studieretning eller en som jobber i en bedrift hvor du har stor interesse.
“Great overlap” – eksempelvis noen som går på samme høyskole som deg og som har gått en liknende studieretning, ca. innenfor samme fagfelt.
“Similarities” – kan eksempelvis være en som jobber i en bedrift du ønsker å jobbe i som har studert på en liknende høyskole eller studieretning, eller en person du synes virker interessant og vil lære mer om.

3.Hvordan kontakte en person på LinkedIn?
Videre i kurset blir det snakket om forskjellene på å kontakte noen via e-post og/eller LinkedIn. Hvordan skal man kontakte en profesjonell, via e-post eller LinkedIn? Det er ikke alltid lett å vite. Det å ta kontakt via LinkedIn sees på å være en enkel og rask måte å komme i kontakt med en profesjonell, mens å ta kontakt via e-post sees på som mer formelt og personlig. Det legges stor vekt på å være kort, konkret og informativ dersom en velger å ta kontakt med en profesjonell på LinkedIn. Her kan det være smart å benytte seg av 3 huskeregler:

Who – hvem er du? Gi en kort presentasjon av deg selv.
Why – hvorfor tar du kontakt med vedkommende? Forklar deg selv.
What – hva er det du lurer på og ønsker å få ut av samtalen med vedkommende?

4.Koordinering
For å kunne koordinere en samtale er nøkkelfaktorene engasjement, nysgjerrighet og intiativ. Dette er tre gode faktorer som kan gjøre det enklere å få oppmerksomhet vedkommende du oppsøker. For å avtale et møte er det viktig at en respekterer andre sin tid og gjøre det så enkelt som mulig for vedkommende å gi deg sin tid til deg. Av den grunn er det viktig med god planlegging før en inviterer til en samtale. En kort melding om dato, tid og sted (kanal: Zoom, telefonsamtale, Linkedin osv.) er gode tips før du tar intiativ til en samtale.

5.Navigasjon
I denne modulen blir en introdusert til hvordan du kan starte, lede og avslutte en samtale med suksess. De fem kvalitetene jeg har nevnt tidligere i innlegget spiller en stor rolle i samtalen og viser hvem du er som person. Det er også viktig å være en god lytter og vise engasjement og genuin interesse gjennom hele samtalen, da vil det være lettere å lede samtalen i en ønsket retning.

6.Opptre profesjonelt
Å opptre profesjonelt er viktig og i denne modulen legges det vekt på hvordan en kan styre en samtale i den retningen man ønsker. En god start er å introdusere seg selv – hvordan har din profesjonelle karriere utviklet seg og hvordan tror du den utvikler seg i fremtiden? Still gode relevante spørsmål til vedkommende og svar kort og presist på evt. spørsmål du får. Hva er dine egenskaper? Hva er formålet med denne samtalen?

7.Research
Det å være godt forberedt før du kontakter en potensiell mentor er smart og viktig, for å få maksimalt utbytte av samtalen. Hva er det jeg ønsker å finne ut av? Hvilket relevante spørsmål kan jeg stille den profesjonelle? Hva er målet med denne samtalen? Det kan også være en fordel å lese seg opp om bedriften for å vise at du er engasjert og interessert. I kurset deles det inn i tre spørsmål som en burde tenke over:

“The main question” – still relevante spørsmål om den profesjonelle og deres bedrift.
“The second question” – hva er den profesjonelle og bedriften arbeidsoppgaver per dags dato? (høydepunkter og utfordringer, konkurrenter)
“The third question” – Hvilket tips og råd er relevant for deg som student og ung profesjonell utifra hva vedkommende har fått vite om deg? Hva er det arbeidslivet har å tilby? Finnes det andre muligheter?

8.Bygge relasjoner
Etter en vellykket samtale med en profesjonell/mentor blir det understreket at det er viktig å vise sin takknemlighet og ydmykhet for at vedkommende tok seg tid til å hjelpe deg. En kort takkemelding kan gjøre at vedkommende føler seg prissatt og kan gi et bedre inntrykk av deg i etterkant av samtalen. De du knytter kontakt med på LinkedIn kan være starten på en god relasjon, du vet aldri hvem som blir din neste kollega eller arbeidsgiver.

Har du en mentor eller har du vært en mentor?

Kilder
Link til First Round – kurset finner du her
SNL.no. Mentor. Hentet den 11.04.2021: https://snl.no/mentor
Wikipedia.org. Mentorskap. Hentet den 11.04.2021: https://no.wikipedia.org/wiki/Mentorskap

Comments (1)

  1. Reply

    I truly appreciate this post. I¦ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thank you again

Leave a Reply to zovrelioptor Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *