Hei!
I dette blogginnlegget har vi fått i oppgave av Karl Philip å vurdere en nettbutikk utifra 10 vurderingskriterier fra INEVO. Jeg har valgt å vurdere nettbutikken Tights.no fordi det er en nettbutikk der jeg har handlet ofte og stadig vekk titter innom for nyheter og oppdateringer.

De 10 vurderingskriteriene er følgende:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Hastighet/teknologi
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser/utmerkelser
  10. Konsept og strategi

1.Førsteinntrykk
Når du møter en person for første gang danner du deg et førsteinntrykk av hvordan personen er. Har personen gitt et dårlig eller godt inntrykk? Dette er det samme med en nettbutikk. Førsteinntrykket er viktig her, da det avgjør om kunden velger å navigere seg videre på siden eller ikke. Er førsteinntrykket til en nettbutikk rotete og uoversiktlig, er sjansen for at kunden gir nettbutikken en sjanse veldig lav. Dersom førsteinntrykket er bra derimot, er det større sjanse for at kunden tar seg en runde gjennom nettbutikken. For å avgjøre om førsteinntrykket er godt nok er det spesielt tre spørsmål som kunden kan svare på i løpet av 5 sekunder:

  1. Har jeg kommet til riktig sted?
  2. Hva er det jeg kan gjøre her?
  3. Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Har kunden vanskeligheter med å kunne svare på disse spørsmålene i løpet av 5 sekunder, finnes det sannsynligvis et forbedringspotensialet. Når jeg trykket meg inn på tigths.no stilte jeg meg selv de tre spørsmålene. La oss si jeg er på utkikk etter en treningstights – har jeg kommet til riktig sted? Ja det har jeg, logoen er tydelig plassert oppe i venstre hjørnet så det er ikke noen tvil. Når du kommer inn på siden kan du enkelt se ulike kategorier for å navigere deg videre; “dame”, “herre”, “matvarer”, “kosttilskudd”, “treningsutstyr” osv. Spørsmål to er dermed besvart. Tights.no har gratis frakt på over 500kr, 30 dagers åpnet kjøp, tydelig masse salg, 400.000 fornøyde kunder. Det gir en god grunn til å handle her.

Screenshot fra tights.no

2.Synlighet
Når det kommer til synlighet er dette viktig for en nettbutikk for å nå ut til flest mulig potensielle kunder. Er tights.no enkel å finne? Både SEO (Search Engine Optimizing) og SEM (Search Engine Marketing) spiller en rolle her. Jeg gjorde et søk på Google ved å skrive inne “tights” i søkefeltet:

Screenshot fra Google

Her kan vi se at tights.no er lett å finne. De står langt oppe på søkeresultatene ved hjelp av SEM (betalt søk) og organisk søk. Du kan se de har benyttet seg av Google Shopping – noe som gjør det enklere for kunder å klikke seg inn på deres produkter.

3.Brukervennlighet
Dette punktet går ut på om nettbutikken er enkel å bruke og at man kan effektivt kan finne det man er på utkikk etter. I de siste årene har netthandel via mobiltelefoner eksplodert – man søker gjerne etter produkter når man er på farten eller ikke har så mye ledig tid i hverdagen og da er det veldig viktig at nettbutikkene er tilpasset enheten. På screenshot over via mobilen av tights.no sin nettside kan man se at nettsiden er tilpasset enheten – enkel og lett og navigere seg fram. Ved å benytte seg av Google sitt verktøy kan man enkelt sjekke om nettbutikken er tilpasset en mobiltelefon.

For at en nettbutikk er mobilvennlig skal det som nevnt være enkelt å navigere seg rundt i nettbutikken. Det skal være enkelt å finne ulike kategorier og søkefelt. Er en nettbutikk lite brukervennlig vil det ofte avgjøre om en kunde velger å gjennomføre kjøpsprosess.

4.Kjøpsprosess
Hvordan kjøpsprosessen er er ofte avgjørende om kunden går videre med kjøpet – det hjelper ikke å bare ha en brukervennlig nettbutikk. Ifølge INEVO er det positivt å ha færrest mulig felt kunden må fylle ut. Det enkleste måten kan være å spørre kunden om deres e-post og om en kunde har handlet på samme nettbutikk før og har oppgitt informasjon tidligere, så burde alle obligatoriske felt bli automatisk utfylt. Som kunde setter man også pris på å kunne se de ulike leveringsalternativene, leveringstid og betalingsløsninger. Tights.no sin kjøpsprosess er veldig rask og enkel, du trenger ikke ha en bruker da dette er valgfritt – du kan da gjennomføre et kjøp som gjest.

På bildet over kan vi se de ulike leveringsalternativene som kan passe hver enkelt. Et lite minus her er at man ikke kan se hvor lang tid det tar før pakken kommer med disse alternativene, noe man kan se i veldig mange andre nettbutikker. Helthjem er alltid superraske (etter min erfaring) så man kan alltids gå for det trygge valget.

Tights.no har to hovedalternativer når det kommer til betalingsløsninger – Faktura/kort eller Vipps. Et pluss her er at man kan velge Vipps da det eneste man gjør noen få tastetrykk så har du fullført kjøpet. Dersom man går videre med faktura/kort vil du gå videre til bildet under.

Før du fullfører kjøpet får du fire forskjellige betalingsalternativer etter hvert behov.

5.Hastighet/teknologi
En nettside burde ikke bruke mer enn 2 sekunder på å laste inn, ifølge Pingdom. Hastigheten på en nettbutikk spiller også en rolle om en kunde velger å i det hele tatt navigere seg rundt på nettbutikken – ingen har vel tålmodighet til å vente så altfor lenge? Jeg benyttet meg av et verktøy av Google for å teste tights.no sin hastighet:

Screenshot av PageSpeed Insights

Her kan vi se se at tights.no har bestått testen men har også bare scoret 67/100 poeng – det er altså forbedringspotensialet.

6.Kundetilfredshet
Det er alltid en stor fordel når kundene dine er tilfreds. Hva er vel bedre enn det? Alle produktene på tights.no er det mulig å rangere med stjerner og/eller legge igjen en anmeldese. Det er veldig fint for andre kunder som tenker på å kjøpe f.eks. en tights, å kunne se hva andre har sagt om akkurat denne tightsen. Lever den opp til forventningene? Er varen stor eller liten i størrelsen? På tights.no kan du også se hvor mange 5-stjerner en vare har fått – og med så mange positive tilbakemeldinger kan du med trygghet stole på at denne varen mest sannsynlig vil leve opp til dine forventninger. Et pluss her er at man som kunde har muligheten til å laste opp bilde i tilbakemeldingen din. For meg personlig setter jeg veldig pris på å kunne se andre har på seg varen og ikke kun modellen på bildet.

Screenshot av tights.no

Det er tydelig å se at kunder har ulike opplevelser med tights.no, noe som egentlig er litt tris. På bildet under har jeg sjekket Tights.no på TrustPilot for å se anmeldelser av nettbutikken – 64% av 362 anmeldelser har rangert tights.no med 1 stjerne: Hvorfor vises ikke noen av de negative anmeldelsene på tights.no? Jeg skal ikke grave dypere ang. det her, men TV2 Hjelper deg har sjekket ut dette.

Screenshot fra TrustPilot

Jeg personlig ville gitt tights.no 5 stjerner da jeg aldri har opplevd annet enn bra og billig produkter og utrolig rask levering.

7.Trygghet
Det er mange som er skeptiske til å handle på nett, derfor er det viktig å kunne vise til ulike elementer som viser at din nettbutikk er trygg. Eksempelvis er det viktig å ha all kontaktinformasjon synlig og lett tilgjengelig, det samme gjelder betalingsbetingelser. Et annet viktig element er å bli sertifisert som en trygg e-forhandler ifølge INEVO. Øverst til høyre på tights.no finner du “kundeservice” og dersom du trykker på denne kommer du til denne siden:

Screenshot fra tights.no

Her finner du en rekke nyttige kategorier som er med på gi kunden trygghet, blant annet personvern og betingelser. Jeg kjenner ihvertfall en trygghet. Dersom du blant annet ikke er fornøyd med varen du har bestilt, kan du enkelt bytte eller returnere og få pengene tilbake. Et minus her er at det er vanskelig å finne et telefonnummer på tights.no, jeg har foreløpig ikke funnet et telefonnummer på deres nettbutikk, men hvis man googler det så finner man telefonnummeret. Dette er tungvindt.

8.Kundekommunikasjon
Tights.no er flinke på kundekommunikasjon men har forbedringspotensialet. De bruker plattformer som Facebook, Instagram og e-post. Det er viktig med kundekommunikasjon for at kundene skal føle seg hørt og sett og ikke minst tilfreds. På Facebook er de flinke til å svare på de forskjellige kommentarene, både positive og de negative.

Screenshot fra Facebook

9.Priser/utmerkelser
Det er alltid en positiv ting å kunne vise til priser og utmerkelser nettbutikken har fått. Jeg kan ikke finne noen priser eller utmerkelser på tights.no, kun at de fikk en finaleplass i som Årets Stjernskudd på netthandelskonferansen LOAD. De har som nevnt over blitt omtalt i TV2 hjelper deg, men det er ikke en positiv omtale.

10.Konsept og strategi
Konseptet til en nettbutikk skal være enkel og forstå og komme fram gjennom strategien. Strategi handler om å peke ut en retning og få alle andre til å følge deg i den ønskede retningen. Karl Philip har skrevet en artikkel om akkurat dette, les den her. Strategien og konseptet til tights.no er å få masse positiv kundeomtale og at alle deres treningsrelaterte produkter kan kjøpes til en billig penge – det er det de satser på.

Kilder
INEVO.no. Hvordan vurdere din nettbutikk? Hentet den 19.04.2021: https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

Comments (3)

  1. Reply

    Hei Maja, interessant å lese. Dette er en god analyse som kan utvikles videre i mange retninger! SEO-analysen kunne vært enda mer omfattende. Hvilke andre søk er relevante? Kunne brukt Google Search Console her for eksempel. Fint at du har sett på responsen deres på Facebook. Mvh Marius

  2. Reply

    Hei Maja!
    Dette var et supert innlegg! Du har fin struktur og god blanding av bilder og tekst som viser hvordan du har gått i dybden for å vurdere nettbutikken – bra jobbet!
    -Stine

Leave a Reply to Stine Sauro Hellsten Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *