Hei!
Nå har vi kommet til siste og fjerde modul i Digital Markedsføring hvor det er foreleser Marius som skal ta oss gjennom. I dette blogginnlegget skal jeg forklare ganske enkelt hvordan man kan bruke Google Analytics opp mot en nettside, for eksempel en blogg eller en nettbutikk. Det var ikke før dette semesteret jeg fikk høre om Google Analytics og dette har vi jobbet litt med i de tidligere modulene dette semesteret.

Men hva er Google Analytics?
Google Analytics er et digitalt verktøy laget av Google. Dette verktøyet genererer statistikk om besøkende til en nettside. Dette verktøyet er godt egnet for markedsførere og en kan bruke dataen man får til å forbedre nettsiden slik at den blir mer attraktiv for besøkende. Hvor mange besøkende har du denne uker versus forrige uke? Hvorfor har antall besøkende økt/blitt redusert siden forrige uke? Alt dette kan man finne ut av i Google Analytics.

Hvordan bruke Google Analytics?
Det første du må gjøre er naturligvis å opprette en konto og det kan du gjøre ved å gå til google.com/analytics. Når dette er gjort setter du opp et området du ønsker å operere i, dermed setter du opp en rapporteringsvisning av nettsiden din. Deretter implementere du sporingskoden til nettsiden din slik at du kan starte å samle inn data. Ved å virkelig sette seg inn i dette verktøyet og lære hvordan man kan bruke de forskjellige dataene, kan man virkelig dra seg nytte av det.

Det som er genialt med Google Analytics er at man kan spore hvor besøkende kommer fra og hvor på nettsiden de velger å forlate. På denne måten kan du enklere finne ut av hva som er grunnen til visse handlinger. Som du ser på bildet til venstre kan en se at de fleste kommer inn på nettsiden via organisk søk, og det er bra. Det tyder på at nettsiden er godt synlig i organiske søk. Man kan også se at det er svært få som kommer inn på nettsiden via sosiale plattformer, noe som da kan forbedres.

Bildet er hentet herfra

I bildet til høyre er blant annet noe av det som vi kan finne i Google Analytics. Denne statistikken er fra min egen blogg. Hvis vi går fra feltet helt til høyre kan vi se at det er mest besøkende mellom kl. 09.00-14.00. Du kan se hvilke land hvor de forskjellige besøkende kommer fra og du kan se hva slags enhet de har brukt når de har besøkt bloggen. 69,7% har vært på bloggen via mobilen, dermed er det også viktig at bloggen min er brukervennlig på en mobil.

Screenshot fra egen statistikk

Google Analytics på egen blogg
Som jeg nevnte over er screenshoten tatt fra statistikken av min egen blogg, altså denne du er inne på nå. Google Analytics er implementert i WordPress og det fikk vi beskjed om å gjøre i starten av semesteret. Det er et veldig nyttig verktøy hvis du vil ha en god oversikt. Jeg kan blant annet se hvilke blogginnlegg som fikk mest trafikk og hvilke som fikk minst, hvorfor fikk jeg mer trafikk på det ene innlegget enn det andre? Her er det mye som kan spille inn og statistikk er gøy!

Min erfaring
Jeg kan ikke si jeg har mye erfaring i Google Analytics i det hele tatt, men jeg har lært mye allikevel. Man kan ha alt fra enkel statistikk til mye mer avansert statistikk – jeg er ikke helt der enda. Jeg personlig synes det er interessant med tall og statistikk, så jeg har lyst til å bli dyktig på dette verktøyet.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *