Hei!
I dette blogginnlegget skal jeg skrive om hvilket markedsføringskanaler som bedrifter bør benytte seg av. Det kan være alt fra LinkedIn, Facebook, YouTube, Snapchat, Instagram, TikTok osv. Jeg kommer ikke til å skrive om hver enkelt av disse, men velger ut et par kanaler.

Planlegging
Planleggingen er et viktig element for en vellykket markedsføring. En markedsplan er det første steget og i en slik plan er det et dokument som skal styre markedsføringen til en bedrift ved tiltak over en lenger periode. Dette dokumentet skal blant annet inneholde markedsaktiviteter som skal gjennomføres, når de skal gjennomføres, hva de ulike markedsaktivitetene vil koste og hva aktivitetsmålene skal oppnå.

Målgruppe
Men hvem er det vi sikter til? Når en bedrift skal lage en markedsføringsplan er det viktig å finne ut hvilken målgruppe de skal rette markedsføringen mot. Med ette menes det at bedriften ønsker å nå ut til målgruppen gjennom sine produkter, tjenester eller markedsføring.

Tradisjonell og digital markedføring
Markedsføringen idag er på et helt annet nivå enn den var for en kort tid tilbake. Den tradisjonelle og digitale markedsføringen har store forskjeller. For noen år tilbake var det tv, radio, avisoppslag som var måten å markedsføre på. Hvis vi tenker på markedsføring den dag i dag blir også disse kanalene brukt, men ikke i like stor grad. Da internettet var godt etablert fikk markedsføringen nye spillerom og den digitale markedsføringen har uten tvil tatt markedsføring med storm. Det med god grunn. Markedsføring har aldri før hvert lettere, mer effektiv og personlig. I dag brukes – som tidligere nevnt – LinkedIn, Facebook, YouTube, Snapchat, Instagram, TikTok til markedsføring.

Linkedin
Linkedin er en av Norges største plattformer hvor det er fokus på karriere og næringsliv. Sikter du til en målgruppe med voksne, godt voksne er dette er god plattform. Bedrifter bruker LinkedIn først og fremst til å fremme sin egen merkevare. Dette kan gjøres ved å bruke kanalens funksjoner til å poste innlegg, dele innlegg og engasjement. På denne plattformen har man også en fin mulighet til å ha en effektiv målstyring ved å sikte annonser mot en utvalgt målgruppe.

Facebook
Facebook er en utrolig stor plattform med nesten 3,5 millioner brukere i Norge. I og med at så stor del av Norges befolkning er dette en genial plattform å benytte seg av. Her vil det være lettere å få en direkte kontakt med kundene ved eksempelvis å respondere på deres kommentarer i innlegg. På Facebook er det mulig å opprette en side for bedriften – en bedriftsside. På denne siden kan du legge ut bilder, innlegg, kampanjer osv for å fremme merkevaren. Det er også mulighet for å kjøpe Facebook Ads, som er annonser på sidelinjen i Facebook.

Youtube
Youtube er også en fin måte å markedsføre bedriften på. Jeg personlig er ikke så mye på denne kanalen selv, men jeg vil tro at målgruppen er ungdom og unge voksne. Her kan man benytte seg av influenser-markedsføring.

Snapchat
Snapchat blir bare mer og mer brukt i markedsføring, særlig i den siste tiden. Dette er en litt annen målgruppe enn de to tidligere punktene, men ikke undervurder denne målgruppen. En stor del av markedsføringen på Snapchat er ofte klær, tannbleking, sminke osv, noe som treffer min målgruppe. De aller fleste som bruker denne kanalen er ungdom og unge voksne. Jeg vil ikke tro det er lønnsomt for en bedrift som selger/leier lifter, å benytte seg av markedsføring på Snapchat.

Instagram
Instagram er en plattform hvor du kan deler bilder og videoer med tekst. Dette er en av verdens største plattformer og blir bare mer og mer relevant for markedsføring. Målgruppen her er ganske stor – altså man kan rette markedsføringen mot alle aldre. På Instagram kan man kjøpe seg plass i feeden eller i story til målgruppen som markedsføringen er rettet mot. Det er også mange som tar i bruk influenser-markedsføring her – noe som har blitt veldig populært og effektiv. På denne måten vil bedrifter tjene på at influsensere reklamere for deres produkter.

TikTok
En plattform som er ganske fersk innen markedsføring er TikTok. TikTok blir bare større og større, dermed fler og fler som velger å benytte seg av denne plattformen. TikTok er en plattform hvor du kan poste videoer – disse kan redigeres, klippes, legge til musikk og tekst osv. Denne kanalen er det det mest ungdom som bruker, til og med jeg henger ikke på grep når det kommer til TikTok og jeg er 25. Jeg vet at det er flere som snakker om å starte med markedsføring på denne kanalen og det tror jeg vil være en suksess.

Kilder
Torgersen O. Holan M. Løite H og Toft L. (2017) Innhold i markedplan hentet den 21.05.2021: https://www.labs.no/blogg/6-grunner-til-hvorfor-bedriften-din-bar-bruke-linkedin

Tjerv, S (2019) YouTube som markedsføringskanal hentet den 21.05.2021: https://sorentio.no/youtube-som-markedsforingskanal/b/7215/

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *