Hei!
For å skape vekst i en bedrift er synlighet en av de viktigste faktorene som spiller inn. Det å være synlig på ulike plattformer vil øke mulighetene for å utvide flere kundesegment og for å finne nye potensielle kunder. I dette innlegget skal jeg vise deg hvordan du kan sette sammen en kampanje i Google Ads, for det er nettopp med slike kampanjer markedsføring- og synlighet er veldig viktig.

Hva er Google Ads?
Google Ads er annonsesystemet til Google. Her kan du som annonsør nå personer som aktivt leter etter dine produkter og tjenester ved bruk av søkeord, eller nå personer som kan tenkes å være interessert i hva du tilbyr basert på tidligere interesser og atferd (synlighet.no). Google Ads er altså et komplekst annonseverktøy som gir deg muligheten til å målrette deg mot de som aktivt søker etter dine produkter eller tjenester i søkemotoren (synlighet.no).

La oss opprette en kampanje i Google Ads her!

Steg 1 – hva er hovedmålet med annonseringen?
Her har du tre alternativer – jeg velger nummer to da dette passer mitt mål best. Det er også viktig at hovedmålet er tilpasset bedriftens målsettinger.

Steg 2 – Hvor betjener du kundene dine?

Steg 3 – Oppgi bedriftsnavnet ditt
Skriv ned navnet på bedriften du ønsker å kjøre kampanjen på.

Steg 4 – Hvilken nettside vil du at kampanjen skal knyttes opp mot?
Skriv inn nettsidens/nettbutikkens URL.

Steg 5 – Hvor er det kundene dine lander?
Google Ads gir deg muligheten til å se hvordan det vil se ut når en kunde klikker på annonsen din.

Steg 6 – Hva ønsker du å få frem i annonseteksten din?
Til høyre i bildet under kan du se hvordan annonsen vil se ut i Google. Her er det viktig å bruke de riktige nøkkelordene for å få flest klikk og vekke interesse og oppmerksomhet. Hva er fordelene med å velge akkurat ditt produkt/tjeneste?

Steg 7 – Hvilke søkeord ønsker du å knytte opp mot annonsen din?
Skriv ned søkeord som er relevant for ditt produkt/tjeneste. Hva tror du folk søker på når de søker etter ditt produkt? Her er det viktig å bruke litt tid på å finne de beste søkeordene, da feil søkeord kan gi lite trafikk.

Steg 8 – Hvor ønsker du at annonsen din skal vises?
Her kan du velge hvor i landet du ønsker å vise annonsen din. Enten om det er en spesifikk adresse med en kilometer radius, eller bestemte byer.

Steg 9 – Fastsett et budsjett på hva du skal bruke på annonseringen
Velg et budsjett tilpasset deg. Du kan enten velge et ferdigoppsatt budsjett eller velge selv hva du ønsker å bruke ved å angi eget budsjett.

Steg 10 – stemmer all informasjonen i annonsen din?
Gå over alle opplysninger/informasjon du har tastet inn. Sjekk at alt stemmer før du går videre.

Steg 11 – betalingsopplysninger
Sjekk over og legg til betalingsopplysninger og klikk send!

Nå er du klar for å kjøre kampanje! Det vil kanskje være interessant å se hvordan trafikken på nettsiden din utvikler seg? Du kan også bruke et annet verktøy av Google – nemlig Google Analytics. Her kan du få innblikk i hvordan det hele utvikler seg og hvor vellykket kampanjen kan være.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *